DETAIL NOVINKY

Industriální památky příhraničí se otevírají veřejnosti - CZ.11.2.45/0.0/0.0/18_029/0001881


Realizováno z Programu Přeshraniční Spolupráce Interreg V-A Česká republika-Polsko.

23|09|2023


Speciální parní jízda z Dolní Lipky do Jaworzyny Śląske 23.9.2023 a zpět 24.9.202

Tato přeshraniční jízda parního vlaku propojila dvě velkolepé akce na obou stranách česko-polské hranice: Slavnostní otevření Muzea starých strojů a technologií v Žamberku a Dolnośląski Festiwal Zabytków Techniki 2023 v Jaworzyně Śląské. Vlak slavnostně vyjel ze Žamberka v sobotních dopoledních hodinách (cca 10), aby odpoledne dorazil navyvrcholení paralelní akce Gala Pary v Jaworzyne Śląske. V neděli bylo možné se zúčastnit dalších akcí v rámci Festivalu zabytkow techniki v Jaworzyně a přilehlém okolí. V odpoledních hodinách 24. 9. 2023 vlak odjížděl zpět směr Žamberk. Pro cestující, kteří chtěli přenocovat v Jaworzyně Śląske byla připravena možnost rezervování ubytování a zajištěna doprava autobusem na ubytování i zpět. Za nástup do vlaku se vybíralo symbolické jízdné ve výši 120 Kč. Děti do 6 let a ZTP jeli zdarma. Akce proběhla ku příležitosti dokončování česko-polského přeshraničního projektu (Industriální památky příhraničí se otevírají veřejnosti, reg. č.: CZ.11.2.45/0.0/0.0/18_029/0001881), financovaného z programu Interreg V-A Česká republika – Polsko. V rámci této jízdy byl nasazen i doprovodný vůz původní řady Ca z let 1930 až 1932, zrestaurován v roce 2022 za podpory Ministerstva dopravy v rámci programu „Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel v období 2021-2023”. Původně se jednalo o rychlíkový čtyřnápravový osobní vůz 3. třídy z roku cca 1930, který byl cca v 50-60 letech dodatečně upraven na ubytovací. Vůz byl vyroben českou firmou Ringhoffer Praha Smíchov a celou dobu sloužil na našem území, přezdívalo se mu „Pancéřák“. Současně je vůz příležitostně využíván jako doprovodný za parní lokomotivu a poskytuje nutné zázemí obsluze vlaku. Byl zrestaurován z jeho vnější strany do zcela historického vzhledu, zapadajícího do dobové rychlíkové historické soupravy. Uvnitř však vůz překvapí původním vybavením ubytovacího vozu tzv. „stavebního vlaku“ z 50-60 let. Jeho zařazení do historické parní soupravy dokumentuje důležité masové druhotné využití rychlíkových vozů v tzv. „stavebních vlacích“ v 50-60 letech minulého století, až po jejich definitivní vyřazení v 80-90 letech.

fotogalerie

Speciální parní jízda z Dolní Lipky do Jaworzyny Śląske 23.9.2023 a zpět 24.9.202
Speciální parní jízda z Dolní Lipky do Jaworzyny Śląske 23.9.2023 a zpět 24.9.202
Speciální parní jízda z Dolní Lipky do Jaworzyny Śląske 23.9.2023 a zpět 24.9.202